Amsterdamrijnkanaal Stadsboulevard - Marxplaats

Marxplaats.nl
Marxplaats.nl
Ga naar de inhoud

Amsterdamrijnkanaal Stadsboulevard

Columns en meer
Amsterdamrijnkanaal wordt ook Stadsboulevard
(2017)

Als het aan GroenLinks ligt wordt het Utrechtse deel van het Amsterdamrijnkanaal ook een stadsboulevard. Dat blijkt uit het tot nu toe geheime verkiezingsprogramma van de partij.

In Utrecht zijn de afgelopen jaren doorgaande wegen succesvol omgebouwd tot Stadsboulevards, wegen waar fiets en voetganger voorrang heeft en autoverkeer zo veel mogelijk wordt dwarsgezeten. Dat gaat nu ook gelden voor het AmsterdamRijnKanaal, zo laat een trots raadslid Gijs Heisa weten: “Kijk zo’n enorme plas water voor de deur is natuurlijk in eerste instantie bedoeld voor de bewoners van Kanaleneiland, en niet voor grote schepen die van het Ruhrgebied naar Amsterdam willen varen. Dat water is bedoeld om met een luchtbed op te dobberen, zeker als het warm is. Dat water is voor kano’s en zeilboten, vaartuigen die de luchtkwaliteit niet verslechteren. Die Rijnaken zijn in het vervolg alleen nog te gast op het water.” Op de eerste tekeningen van het plan zijn veel bomen te zien, en mensen die op groene weides liggen te zonnen.

De partij weet zich gesteund door een grote meerderheid van inwoners van Kanaleneiland. Uit een peiling van de gemeente blijkt dat bijna 95% van de Kanaleneilanders voor een verbod van alle vrachtschepen op hun kanaal is. Ruim 75% ziet wel wat in het gedeeltelijk dempen van het kanaal, met nog een klein beetje ruimte voor kano’s en ander recreatief vaarverkeer. Bijna 52% van de Eilanders wil het hele AmsterdamRijnKanaal dempen, en er een park van maken, met veel speelruimte voor kinderen.

De 13-jarige Mohammed is het roerend met de plannen eens. Hij zegt: “Het Kanaleneiland is van ons. Laat ze lekker ergens anders gaan varen met hun boten!” Ook de 85-jarige Ans is het met het plan van GroenLinks eens. “Ik woon al mijn hele leven op Het Eiland, en ik heb nog nooit een boot zien aanmeren die iets kwam brengen voor een bewoner van de Rooseveltlaan. Dus we hebben die boten helemaal niet nodig.”
Als het aan raadslid Heisa ligt dan komt er eerst een afmeerverbod voor vrachtschepen langs de kade bij Kanaleneiland: “Die boten hoeven hier helemaal niet te liggen. Ik heb een plan bedacht waarbij we midden in het Markermeer een grote parkeerplaats maken voor vrachtschepen. Dan kunnen die boten daar liggen en kunnen wij alle afmeerfaciliteiten in Utrecht opheffen. Wij zetten er fietsenrekken en speeltoestellen voor in de plaats.”

Belangenvereniging Schuttervaren – die opkomt voor het belangen van schippers – ziet niets in dat plan. “Veel schepen hebben tegenwoordig een personenauto aan boord. Daarmee kunnen de schipper en zijn vrouw op bezoek bij hun kinderen in het internaat. Of ze kunnen er boodschappen mee doen. Als zo’n schip midden op het Markermeer ligt, hoe moet zo’n auto dan aan de wal komen?”
GroenLinks raadslid Heisa ziet dat probleem niet. “In Nederland hebben we prima openbaar vervoer. En wat zeuren die mensen nou, ze hebben al een schip. Waar hebben ze dan ook nog een auto voor nodig?”

Verkeerswethouder Botte van Strooihonk ziet wel wat in het plan. “Het dempen van het kanaal draagt bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Bovendien willen we de bereikbaarheid van de stad vergroten, en de economie stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 0,001% van het winkelend publiek in Hoog Catharijne met een vrachtschip naar de stad komt. Dus als we vrachtschepen gaan verbieden dan schaadt dat de stad niet. Sterker nog, ik zie enorme kansen. Zelf doe ik alles op de fiets, stel dat die schippers hun boot verkopen en in het vervolg alleen nog maar gaan fietsen, dan zou dat voor een enorme stijging van de verkoop van bakfietsen kunnen zorgen. Ik zie alleen maar voordelen.”

Of de plannen van GroenLinks het gaan halen hangt af van de verkiezingen volgend jaar. De VVD laat inmiddels weten dat ze deze plannen niet zullen torpederen. Lijsttrekker Alexis Roeptoeter is stellig: “Als we zulke plannen niet steunen wordt het nog veel erger, dan sluit GroenLinks het luchtruim boven de stad. Dat maakt Schiphol een stuk slechter bereikbaar. Bezoekers van de stad moeten dan omvliegen naar Frankfurt of zo. Dus wij gaan wel mee met dit plan.”

Disclaimer: Dit verhaal bevat scherts en ironie. Voor de lezers die die begrippen niet kennen: dit stukje is lollig bedoeld. Enige overeenkomst met bestaande personen of situaties berust geheel op toeval (over ironie gesproken).

2 juli 2017 © Marc van Rossum du Chattel
Marxplaats.nl
Dit is de website van
Marc van Rossum du Chattel.
Je mag mijn foto's alleen gebruiken
na mijn schriftelijke toestemming.
Terug naar de inhoud